Followers

Saturday, January 1, 2011

satu perkongsian utuk semua~

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang..




hari ini dapat satu semangat baru daripada Doktor Jehan...


     " kamu sabagai pelajar perubatan,subjek yang paling penting sekali ialah Hifz Al-Quran..kamu mesti hafal Quran dengan sebaiknya dan insyAllah kamu akan jumpa cara yang paling bagus untuk mengingati subjek-subjek perubatan yang lain..."


kami yang lain terpegun bila mendengar dr cakap cm2..SubhanAllah,bertuahnya aku ditempatkan dlm golongan mereka...ingin ku berkongsi semua ini dgn rakan-rakan yang lain..


memang setiap kali belajar,tak kira apa-apa subjek pun,histo,physio,biochem dan anat...tak kering dari mulut doktor mengucapkan kalimah agung memuji Allah swt kerana menciptakan manusia dengan sebaik-baik kejadian...setiap sesuatu dlm badan manusia diciptakan dengan sebab,xde satu pun yg ada dlm tubuh badan kita diciptakan dgn sia-sia.Tapi sungguh sedih bila manusia salah menggunakan nikmat yang Allah bg ni. Dengan sekelip mata Allah boleh tarik nikmat ni..renung-renungkan lah...sama-sama kita ambil iktibar..


kita selalu membaca Al-Quran,tp pernah kah kita cuba mentadabbur setiap juzuk ayat yg cuba disampaikan oleh Allah swt. klu kita boleh luangkan masa dgn bermain game selama berjam-jam tanpa rasa bosan dan jemu,apa salahnya klu kte ambil sedikit masa lebih kurang 5 mnt untuk kita tgk ayat-ayat Allah ni...x perlu perubahan secara drastik..step by step..syuwayya-syuwayya=) Allah tahu kita hanya insan biasa yang penuh dengan dosa,sudah menjadi adat dalam proses sesorang utk belajar mengenali diri sendiri jika berlaku sedikit kesilapan..kita hanya manusia biasa..tp sama-sama lah kita berusah untuk mendamba kasih dan redhaNya..insyAllah...Wallahu'alam~






~ syahid di jalan Allah adalah cita-cita tertinggiku ~




2 comments:

nurfaezza said...

salam ukhwah fillah alang~
peringatan y bermakna buat ateh n sahabat2 lain..
n ateh nak tambah sket,
kite selalu takut nak hafal ayat Allah, sebab takut lupe, tetapi kenapa kita x takut sebab kita x amalkan apa isi kandungan ayat Allah. sedangkan itulah yang wajib bagi kita.

Anonymous said...

betol tu ateh..sama-sama lah kita perbaiki diri kita,mana2 ayt yg da x brp nk ingat tu,kte rajin-rajinkan la i'adah..=) syukran ateh syg...