Followers

Wednesday, November 24, 2010

~ bisikan hati seorang wanita

Sedikit perkongsian...


Pujian buatMu Tuhan lantaran telah menjadikan aku seorang perempuan. Diciptakan dari tulang rusuk kiri Adam dengan seindah kejadian. Akulah si tulang bengkok yang Kau ubah dengan kekuatan perasaan mengatasi panjangnya akal fikiran sebagai fitrah dan anugerah hasil doa seorang lelaki. Namun biarlah kejadianku memberi guna,bengkok yang ada manfaatnya.


Kiranya aku menjadi isteri, kurniakanlah aku kekuatan yang membolehkan aku menjadi tulang belakang seorang suami. Pengembang perjuangan di sayap kiri diadun dengan kelembutan yang melayakkan aku menjadi teman setia,penyejuk mata,pembina semangat dan penguat jiwa. Seanggun peribadi Siti Khadijah sumber ketenangan Muhammad saw. Beban jiwa dari belengu perasan keperempuanan yang memiliki sembilan nafsu. Merdeka dari kepentingan peribadi setulus Fatimah Az-Zahra' yang sering ditinggalkan suaminya, Saidina 'Ali,di hantar pemergiannya tanpe bertanya....: bilakah pulang?" disambut kepulangannya dengan khidmat..bersulamkan kemesraan.


Namun, siapalah aku untuk memiliki watak wanita solehah..dek berkaratnya mazmumah yang bersarang di hati. Maka kurniakanlah aku sekeping hati yang sentiasa insaf. Dan sememangnya aku mengimpikan watak seorang ibu yang bakal melahirkan putera-putera secekal Mus'ab ibnu Umair yang menggadai dunia demi kasih Tuhannya...segigih Zubair ibnu Awwam yang diangkat oleh Nabi sebagai hawarijnya hasil didikan ibunya...memiliki puteri setabah dan seteguh Masyitah,rela direbus demi mempertahankan imannya.


Redhalah aku yang dhaif dan hina ini sebagai hambaMu Ya Allah. inilah pengadun,harapan dan munajat dari hambaMu. Tanpa petunjukmu,selangkah yang mengiriku ke syurga,sederap mencebur ke neraka. 


Marilah menyelam ke lautan tak bertepi.


Mengenal Zat Yang Maha Tinggi,
Renungan dan tazkirah sebagai santapan rohani,
Membina hidup di landasan Islami.




dipetik daripada : majalah IQRaC

No comments: